Према народном
веровању, судбина је сила од које се не може умаћи. Рационално непојмљива,
надприродна, одређивана као израз воље или ћуди, тумачи се као све оно што се
појединцу кроз живот дешава. Сматра се да човека сналазе догађаји који су му досуђени
по рођењу. „Уколико ce
има y виду привидна непромењивост судбине, онда поступцима за њеном променом
човек открива могућност свог укорењивања y свету и остваривања свог животног смисла.
Причама о судбини чини ce тај први корак ка њеном сагледавању, оспоравању и
мењању. Међутим, тежња да ce предвиди будућност и настојање да ce успостави
контрола над сопственом животном неизвесношћу означеном појмом судбине показују
y равни прагматичног своју релативност. Могућност промене ce открива y
успостављању једног другачијег односа према свету y коме ce и представа о
судбински условљавајућем ентитету сагледава y његовој зависности од виших и
рационално непојмивих сила“. (Бојан Јовановић „Дух паганског наслеђа“)
Појављују се код свих словенских народа. Код нас су то суђенице, суђаје,
суделнице, присудњаче, усуде, понегде и ориснице, код Руса су рожанице,
уделвнице, наречице, код Пољака –рожданице, код Чеха – судичке, родичке, код
Бугара – ориснице, код Хрвата -
ројенице, рођенице, суђенице, код Словенаца – сујенице, сојенице, код
Лужичких Срба – судичке, восуднице...Може се наћи и назив вреснице, судице,
жрибнице, самовиле и скончанице.
Помоћнице богова, богиње или хијерархијски изнад богова?


Постоји и претпоставка да је богиња Мокоша (која је имала две помоћнице, Судбу и Несудбу) главна суђаја, она која преде нит живота. То није искључено ако се узме у обзир да је поред осталих функција које јој се приписују, начин на који је представљена, као предиља и да важи између осталог и за саму заштитницу предиља.
Сретен Петровић у „Систему српске митологије“ каже следеће:
„Према
Рибакову, Руси имају представу о једном божанству - мајци и две небеске
рожанице, што се исказује у форми два реда митских бића која се сложно
међусобно преплићу, али не чине строги систем.“
Захваљујући обимном фолклорном материјалу (руском, украјинском, пољском,
литавском и др.) допушта се установљавање имена бар двеју словенских рођеница –
„мајка Лада "Велика Лада" и њена кћер - Леља. Ове две богиње
пролећног, односно летњега циклуса-повезане су са пролећним препородом природе
- са почетком пољских радова, а затим и са каснијим сазревањем плодова после
летњег солстиција.“
Шта су суђенице досуђивале? Чајкановић каже да се изрицање судбине није односило на неке нарочите појединости из живота, него суђаје просто одређују колико ће времена дете да живи, и каквом смрћу ће да умре. Са друге стране Натко Нудило каже: „Сугјенице, у бијело одјевене, изилазе у многим нашим причама, те у ноћи новорогјеноме дјетету (отуда им друго име Рогјенице),
стојећи му више главе, одрегјују, шта ће се њему за вијека догодити, а
навластито му опредјељују „Сугјен дан“ смрти. Привидно, кано да је све под
руком њиховом, Чак и брак не отимље се сугјењу, јер се вјенчавају само
„Сугјеник“ и „Сугјеница“.“
Бића или божанства судбине можемо наћи и код других
несловенских народа. Код Грка су то Мојре, код Римљана Парте или Парке, код
Гала Матроне, код Скандинаваца, Исланђана и Германа су то Норне или Норсе.
Едда казује да има добрих и лоших Норнир и да их има више од
три, иако се само три именом зову (Урдкр, Вердханди, Скулд) и да су неке
потекле од богова неке од патуљака. Ј.Грим у „Немачкој митологији“ каже да су
се оне појављивале и пред битке и чак их изједначава у једном моменту са
Валкирама.

Парсе или Парке су три богиње које живе у подземном свету,
господарице људског живота, чију потку преду. Кад им се прекине нит, престаје
живот.
У хришћанству
као пандан суђајама имамо три мудраца који су дошли да дарују новорођеног
Исуса.
„Рожаница
је, према миту ловачких племена, приказана у лику жене са широким лосовим,
односно јеленским роговима, каткада и са четири вимена. То је преплет
антропоморфних и зооморфних елемената. Рожанице су обично представљене у пози
породиље са размакнутим и сагнутим ногама у колену, чија представа асоцира на положај приликом порођаја.“
(С.Петровић)
У Србији постоји један занимљив топоним Рожанци, а код Кочевља Роженица, а поред самог Триглава
је топоним Родицe.
Најпознатија
наша пословица, коју је записао Вук, а везана директно за суђаје гласи:
Tacno
ОдговориИзбриши