25 март 2023

ЛОВАЦ ОХРИД

 



ЛОВАЦ ОХРИД

 

Под хридином  у пећини живео , са три кћери, ловац Охрид. Најлепша му беше најмлађа кћер Софија. Она заносаше лепотом и песмом путнике на друму. Многи хтедоше да је уграбе, али њен отац сваког погуби. Но Охрид остаре; поче снага да га издаје. Да сачува Софију, сагради за њу колибу у лугу, па јој забрани да пева и гледа путнике.

                Једне ноћи Софија тужно запева, а у брлогу је чу аждаја, и неопазице се прикраде девојци. Кад угледа њену лепоту, из злобе је хтеде прогутати. Уто наиђе Охрид са два кера. Они ударе на завијање, и опомену господара да се спрема несрећа. Охрид их пусти; пси га наведу на аждају. Ала скочи и прогута ловца. Потом се врати у брлог.

                Софија изгласа закука за оцем. Чује њу неки чобанин и дође да види шта је. Девојка му каза: ала ми прогута оца. Чобан онда чудесно засвира у фрулу и пође брлогу. Бесна аждаја промоли главу да га прогута, али је свирка опчини, и не могаде се маћи с места.

                Чобан сад упита алу шта је најмоћније на свету. Она рече: свирала. Па је упита шта се не сме прождирати. Она рече: човек. Њему се допадну одговори, и не хтеде је убити, већ поче са њом зборити.

                Али аждаји се врати снага, и она се узнемири. Момак то опази, и опет засвира. Ала поново занемоћа. Софија приђе, и у чуду виде да је чобанова свирка омађијала неман. Он јој даде знак да чини од але шта хоће.

                Девојка ножем распори аждају, али у њеној утробиништа не нађе доли бистре воде. Она изли воду и рече:

                „Ако си чиста вода, постани језеро, да чобан поји стадо; ако си нечиста, постани ватра, да се чобан греје“.

                Долину потопи бистра вода. Девојка викну:

                „Ово је Охридова вода; она је од тела мога оца“.

                И језеру остаде име: Охридско језеро.

слика са сајта 
https://experience-macedonia.com/things-you-didnt-know-about-ohrid/

Записао и прилагодио Мирко М.



2 коментара:

  1. Анализа елемената митолошке симболике, у вези имена Охридског језера:

    Хридина, свод небески је од камена, као што је и престо Божји у народним песмама.
    Пећина, поређење за доњи свет.
    Три кћери, оличења тројне Зоре ноћи: вечерња, поноћна и јутарња.
    Ловац Охрид, у србском миту, ловац је оличење закона космичког реда.
    Луг, као и шума је поређење Нава.
    Совија, старо србско женско име у значењу „мудрица“, од аријског или архаично србског сап'ала, „плодан“, придевак бога Нава.
    Аждаха, злодух Нава, од арх. срб. ахиндра, „господар змија“ < ахи, змија. У откривењу Јовановом, аждаха је стара змија, која је живи симбол ноћног Огња!
    Чобан, придевак месеца, од арх. срб. сувана (=шуб'анга), месец или име бога Месеца, који је у миту чобанин, путник и јунак.
    Свирала, придевак Јава, од арх. срб. сварала, од корена сври, инф. сварате, свирати. Кад Сунце огране, у народу се каже: Сунце је засвирило!
    Вода, граничи поље сила директне и индиректне светлости, које чине океан или небеске воде, од којих потичу реке, језера, мора...

    Очигледно, да је ова митолошка прича приказ смене директне или сферичне и индиректне или поларизоване светлости, у току Стварања, за који Његош пева: Дан за даном вјенчаје се током!

    ОдговориИзбриши