15 јануар 2013

О чаробњаку - Пољска бајка


Био један врло сиромашан дечак, који је имао само оца. Он би седао на песак и прстом цртао слова на њему. Састављао их је и тако научио да чита. Једном изиђе чаробњак и запита га:
― Би ли пристао да служиш код мене четири године?
― Пристао бих― одговори дечак.
― А умеш ли да читаш?― упита га чаробњак.
― Умем.
― Онда ми ниси потребан― рече чаробњак и оде даље.
Дечак промени место на песку. Иде опет онај исти чаробњак и пита га:
― Умеш ли да читаш?
― Не умем― одговори дечак.
― А би ли пристао да служиш код мене четири године?
― Бих.
Чаробњак га одведе својој кући и даде му пса и мачку да би се забављао ако му буде досадно. Затим  му даде кључеве од свих соба и нареди му да иде у све собе, сем једне. Дечак поспреми све собе и целу годину дана није ни завирио у ону једну. Кад је прошла година дана, чаробњак га упита да ли ће остати код њега и следећу годину. Он му рече да ће остати. Пред крај друге године уђе у ону собу. У њој се налазио једино сточић, а у њему само једна књига. Он извади књигу и отвори је, и чим прочита један лист, претвори се у вола. Преврну други лист― поново се претвори у човека.
Када му се друга година службе завршила, чаробњак га упита да ли ће остати и трећу годину, али он одговори да би отишао кући. Чаробњак га пусти а он оде оцу и рече му:
― Направите уже! Ја ћу се претворити у велику свињу. Истерајте ме на вашар и продајте само за сто талира. А кад ме продате, уже скините.
Отац тако и учини. Људи су га питали колико тражи за ту свињу, а он је одговарао― сто талира. Затим кренуше даље. Онда наиђе чаробњак и даде за њега сто талира. Сељак скиде уже и пусти свињу. Чаробњак је отера кући, у свињац, и затвори. Кроз један час погледа― свиње већ нема. Дечак затим рекне оцу да купи узду, јер ће се претворити у коња, и да га отера на вашар и опет прода чаробњаку за две стотине талира. Отац учини тако. Али заборави да скине узду. Чаробњак одмах одведе коња ковачу да га поткује. Сељак се досети да није скинуо узду, оде ковачу и рече дечаку који је тамо учио занат да је скине. Дечак му скиде ту узду, а коњ се прометне у голуба и побеже. Тада дечак повика чаробњаку:
―Господине, господине, побеже коњ!
Чаробњак се прометну у јастреба и полете за њим. Долетеше у шуму, голуб се прометну у лисицу а јастреб у вука. Дојурише у шумарак, лисица се прометну у шеву, а вук у голуба и настави да је гони. Шева долете до врата једног грофа, а у њему баш беше грофова кћи. Шева лепо запева, а она пружи руку према њој и рече јој:
― Шевице драга!― и ова се претвори у прстен и паде јој на прст. Она оде оцу и показа му тај прстен.
Отац се, чим је погледао у прстен, разболе. Ниједан доктор није био у стању да га излечи од те болести. Онда дође чаробњак и рече да ће јој излечити оца, само ако му за то да онај прстен.  Она не хтеде да му да прстен и он се врати кући. Дође други пут― она опет не хтеде да му га да, него му рече да дође у петак. Отац је поучи да му не даје прстен у руке, него да га баци на земљу. Кад је чаробњак дошао, она му баци прстен на земљу и од њега се направи просо. Чаробњак се претвори у ћурана и стаде кљуцати то просо. Грофова кћи је стајала близу и једно зрнце јој је упало у ципелу. Кад је чаробњак појео последње зрно, прометне се у лисицу, узе грофа на грбачу и понесе га по соби. Затим га пусти и гроф одмах оздрави а чаробњак нестаде. А оно зрнце проса претвори се у дечака, који оде оцу. 

Захвална Весни Какашевски

13 јануар 2013

Злидњи - Украјинска бајка


На крају једног села, баш уз степу, живела два брата: богаташ и сиромах. Дође једном сиромашни брат богатоме и седе поред њега за сто. А богати га тера.
― Одлази― каже― даље од стола: боље иди на гумно и терај вране!
Оде сиромашни брат и стаде да тера вране. Оне одлетеше, али један јастреб час одлети, час се опет спусти. Сиромах се већ уморио терајући га, па поче да га грди.
А јастреб му каже:
-Нема теби живота у овом селу, нема ти среће, него боље иди у друго село.
Врати се сиромах кући, скупи жену, децу, узе нешто одеће и покућства, па потеже у друго село, пребацивши чутурицу преко рамена. Иду они тако путем, иду, а злидњи се (они су као мехурићи на води или нешто слично) закачили за сељака и говоре:
― Куда нас носиш? Ми се нећемо одвојити од тебе, јер ти си наш.
Ожеднеше деца и сељак се спусти до речице, захвати воду, а затим гурну злидње у чутуру, затвори је запушачем и закопа на обали.
Пођоше они даље. Иду тако, иду, кад угледају― лежи село, а на крају села празна кућа: њени становници су помрли од глади. И почеше они ту да живе. Седе они тако једном у кући и чују неко виче с тавана: ''Скини! Скини!'' Изађе газда на трем, узе конопац и попе се на таван. Види он, на тавану јаре с роговима (а то је био ђаволчић, далеко му лепа кућа!). Веза човек јаре за рогове и хтеде полако да га спусти доле. Тек што га је донео до лествица, а на трем почеше да падају паре. Сиђе човек доле и поче да их скупља. Накупи тако цела два ћупа.
Позва тада газда, преко гласника, свог брата да дође да живи код њега. Кад брат то чу, помисли: ''Сигурно нема шта да једе кад ме зове''. Нареди да му се напеку лепиње, и крену. Путем чу да му се брат обогатио и би му жао да носи лепиње, узе их и закопа у земљу. Дошао он брату, а овај му показује један сандук са парама, па онда и други. Богатог почне да једе завист. А брат му каже:
―Имам ја још пара у чутурици закопаној поред речице, узми их ако хоћеш.
Богати брат више не хтеде да седи у гостима, него пожури до речице и― држ за чутуру! Тек што је отвори, а злидњи искочише и чшепаше га.
―Ти си наш, наш! ― вичу.
Дође он својој кући и види― све што је имао изгорело, а тамо где му је стајала  кућа остало само згариште. И поче он тада, заједно са злидњима, да живи у колибици у којој је раније живео његов брат.




Злидњи― беда, глад, сиромаштво. По украјинском народном веровању, злидњи су сићушна фантастична бића; ако се у кућу настане злидњи, њеним становницима прети велика беда, и ма колико велико било њихово богатство, очекују их глад и сиромаштво.

Захвална Весни Какашевски

09 јануар 2013

Дивље гуске - Руска бајка




Живели човек и жена и имали кћер и малог сина.
― Кћери моја,― рече мајка једанпут― ми идемо на посао, а ти чувај братића! Не излази из дворишта, буди паметна, купићемо ти мараму.
Отац и мајка одоше, а девојчица заборави шта су јој наредили. Стави братића крај прозора, а сама отрча на улицу и тамо се заигра.
Дивље гуске прелетеше туда, дохватише дечака и однесоше га на крилима.
Врати се девојчица, кад има шта да види: братића нигде нема! Уплаши се, стаде да јури тамо-амо, али њега нема, па нема!
Дозивала га је, плакала, говорила да ће је зло снаћи кад се мајка и отац буду вратили. Али се брат не одазва.
Истрча она у поље и спази у даљини дивље гуске које ускоро ишчезоше у мрачној шуми. Тада се она досети да су јој оне однеле брата. О дивљим гускама су одавно кружили лоши гласови. Говорило се да оне односе и краду малу децу.
Девојчица појури не би ли их како достигла. Трчала је, трчала, кад угледа једну пећ.
― Пећи, пећи, реци ми куда су гуске одлетеле?
А пећ јој одговори:
― Ако поједеш мој ражани колачић, рећи ћу ти.
― Ражани колачић да једем! Код мог оца ни пшенични се не једе...
И пећ јој не хтеде рећи. Отрча девојчица даље, кад угледа једну јабуку.
― Јабуко, јабуко, реци ми куда су дивље гуске одлетеле?
― Ако поједеш моју дивљу јабуку, рећи ћу ти.
― Код мог оца се ни питоме јабуке не једу...
И јабука јој не хтеде рећи. Отрча девојчица даље, кад угледа― тече млечна река а обале јој од каше.
― Млечна реко, обале од каше, реците ми куда су гуске одлетеле?
― Ако поједеш моју кашу с млеком, рећи ћу ти.
― Код мог оца се ни павлака не једе...
Тако је она дуго трчала по пољима, по шумама. Кад већ поче да се смркава, пође она кући. Одједном угледа колибицу на кокошјој нози, са једним прозорчићем, а колиба се око себе окреће.
У колибици стара баба-Јага преде кудељу. А на клупици седи братић, игра се сребрним јабукама. Девојчица уђе у колибу.
― Здраво, бако!
― Здраво, девојчице! Зашто си дошла?
― По маховини сам ходала, по мочварама газила, хаљине сам поквасила, те дођох да се огрејем.
― Седи и кудељу преди.
Баба-Јага јој даде вретено и оде. Девојчица преде, кад одједном истрча испод пећи мишица и рече јој:
― Девојчице, девојчице, дај ми кашице, а ја ћу ти нешто рећи.
Двојчица јој даде кашицу, а мишица јој рече:
― Баба-Јага воду у кориту греје. Опраће те, ошурити, у пећ ставити, испећи и појести.
Девојчица седи ни жива ни мртва, плаче, а мишица ће јој опет рећи:
― Не чекај, узми брата и бежи, а ја ћу за тебе кудељу испрести.
Девојчица узе брата и побеже. А баба-Јага приђе прозорчићу и упита:
― Девојчице, предеш ли?
― Предем, бако, предем...
Баба-Јага воду у кориту загреја и пође по девојчицу. Кад у колиби никог нема. Баба-Јага повика:
― Гуске дивље, летите у потеру! Сестра брата однесе!...
Сестра са братом дотрча до млечне реке. Кад спази дивље гуске, замоли:
― Речице, мајчице, сакриј ме!
― Хоћеш ли да поједеш моју кашу?
Девојчица поједе кашу и захвали. Река је сакри испод своје обале од каше.
Девојчица са братом опет потрча. А дивље гуске се вратише и право на њу кретоше. Шта ће сад? Ето невоље! Кад одједном, угледа она јабуку...
― Јабучице, мајчице, сакриј ме!
― Хоћеш ли да поједеш моју дивљу јабучицу?
― Девојчица брже-боље поједе и захвали. Јабука је заштити и лишћем сакри. Дивље гуске је не опазише и прелетеше покрај ње.
Девојчица опет потрча. Трчи, трчи, још јој мало до куће остало. Тада је дивље гуске опазише, загакаше, крилима је ударају и брата јој из руку отимају.
Дотрча девојчица до пећи:
― Пећице, мајчице, сакриј ме!
―Хоћеш ли да поједеш мој ражани колачић? Девојчица дограби колачић и стрпа га у уста, а сама се са братом у пећ сакри.
Дивље гуске су летеле, летеле и велику грају дизале, те се баба-Јаги вратише без сестре и брата.
Девојчица захвали пећи и заједно са братићем отрча кући.
А мајка и отац тек што се беху вратили.


Захвална  Весни Какашевски

29 октобар 2012

Где је Србима родни завичај?


( Аутор: Хандриј Зејлер, Лужички Србин 1843.г.)

Је ли то Саксонија или Пруска можда,
где Лаба тихо тече

и са Шпревом се састаје?
Ах не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!

Где је Србима родни завичај?
Да није то Поморје или Литва можда,
где још живе успомене полабске
и ;где је потонула Винета?
Ах, не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!

Где је Србима родни завичај?
да нису то моравска или чешка земља?
Ах, снага Чешке и њена слобода
претворене су у прах...
Ах, не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!


Где је Србима родни завичај?
Да није, можда, ритерска Пољска,
која је слободу изгубила .исто тако
и коју растржу неслоге?
Ах, не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!

Где је Србима родни завичај?
Да није у Илирији или Далмацији?
Тамо где је - Рагуза* прастара
краљица мора?
Ах, не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!

Где је Србима родни завичај?
Није ли то Словенија, или можда Србија,
чија нам је реч блиска
и где Милош краљевски престо има**?
Ах, не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!

Где је Србима родни завичај?
Да није то Русија бескрајна,
трећина света,
у којој сунце не залази никад?
Ах, не, ах не,
Наш родни крај мора бити још пространији!

Реци ми онда где је тај пространи крај!?
Од Лабе почиње он, па иде до Дунава,
од Црног Мора чак до Камчатке,
ето, то је тај пространи крај,
нас Срба родни завичај...!

27 октобар 2012

Мокош

Вуну своју данас преде
пратиље је помно гледе
нит судбе сада даје
догађаје неке баје
срећа хоће ли бити
или у црно се завити

Преслицу своју гледа
дал бела ил црна је веђа
нит танку сада спрема
у њој судба наша дрема
вретено своје спретно врти
све до краја све до смрти

26 септембар 2012

Аждаја и царев син - Српска бајка


Био један цар и имао три сина. Једном најстарији син пође у лов, па како изиђе из града, скочи зец из грма, а он за њим, те овамо те онамо док утече зец у једну рекавицу, а царев син за њим, кад тамо, а то не био зец, него аждаја, па дочека царева сина те га прождере. Кад после тога прође неколико дана а царев син не долази кући, стану се чудити шта би то било те га нема. Онда пође средњи син у лов, па како изиђе из града, а зец скочи из грма, а царев син за њим, те овамо те онамо док утече зец  у ону рекавицу, а царев син за њим, а то не био зец него аждаја, па га дочека те прождере. Кад после тога прође неколико дана а цареви синови се не долазе натраг ни један, забрине се сав двор. Онда и трећи син пође у лов, не би ли браћу нашао. Како изиђе из града, опет скочи зец из грма, а царев син за њим, те овамо те онамо док утече зец у ону рекавицу. А царев син не хтедне ићи, него пође да тражи другога лова говорећи у себи: „Кад се вратим, наћи чу ја тебе.“ Потом ходајући дуго по планини, не нађе ништа, па се онда врати у ону рекавицу, кад тамо, а у рекавици једна баба. Царев син јој наѕове Бога: „Помози Бог, бако!“ А баба му прихвати: „ бог ти помогао, синко!“ Онда запита царев син: „Где је, бако, мој зец?“ А она му одговори: „Мој синко, није оно зец, него је оно аждаја. Толики свет помори и затоми.“ Чујући то царев син, мало се забрине, па рече баби: „Шта ћемо сад? Ту су ваљда и моја два брата пропала.“ Баба му одговори: „Јесу, богме; али није фајде, него синко иди кући, док ниси и ти за њима.“ Онда јој он рече: „Бако, знаш ли шта је? Ја знам да си ти рада да се опростиш те напасти.“ А баба му се утече у реч: „ О мој синко, како не бих! И мене је тако ухватила, али сад се нема куд.“ Онда он настави: „Слушај добро шта ћу ти казати. Кад дође аждаја, питај је куда иде и где је њезина снага, па све љуби оно место где ти каже да јој је снага, као од милине, докле је искушаш, па ћеш ми после казати када дођем.“ После царев син отиде у двор, а баба остане у рекавици. Кад сође аждаја, стане је баба питати: „Та где си забога? Куда тако далеко идеш? Никад нећеш да ми кажеш куда идеш..“ А аждаја јој одговори: „Е моја бако, далеко ја идем.“ А онда јој се баба стане умиљавати: „А зашто тако далеко идеш? Кажи ми где је твоја снага, ја не знам шта бих радила од милине, све бих оно место љубила.“ На то се аждаја насмеја, па јој рече: „Онде је моја снага, у оном огњишту.“ Онда баба притисне грлити и љубити огњиште, а аждаја кад то види, удри у смех па јој рече: „ Луда жено! Није ту моја снага. Моја је снага у оном дрвету пред кућом.“ Онда баба опет притисне грлити и љубити дрво, а аждаја опет у смех па јој рече: „Прођи се луда жено, није ту моја снага.“ Онда баба запита: „Да где је?“ А аждаја стане казивати: „Моја је снага далеко, не можеш ти тамо отићи. Чак у другоме царству, код царева града има једно језеро, у оном језеру има једна аждаја, а у аждаји дивљи вепар, а у вепру зец, а у зецу голуб, а у голубу врабац, у ономе врапцу је моја снага.“ Кад баба то чује, рече аждаји: „То је богме далеко, то ја не могу љубити.“ Сутрадан кад аждаја отиде из рекавице, царев син дође к баби, па му баба каже све што је чула од аждаје. Онда он отиде кући, па се преруши; обуче пастирске хаљине и узме пастирски штап у руке, те се начини пастир, па пође у свет. Идући тако од села до села и од града до града, најпосле дође у друго царство и у царев град, под којим је у језеру била аждаја. Дошавши у онај  град, стане распитивати коме треба пастир. Грађани му кажу да треба цару. Онда он управо к цару. Пошто га пријаве, пусти га цар преда се, па га запита: „Хоћеш ли чувати овце?“ А он одговори: „ Хоћу, светла круно!“ Онда га цар прими и стане га саветовати: „Има овде једно језеро, и покрај језера врло лепа паша, па како изјавиш овце, оне одмах иду онамо те се развале око језера, али којигод чобан тамо отиде, онај се више не враћа натраг; зато, синко, кажем ти, не дај овцама на вољу куд оне хоће, него држи куда ти хоћеш.“ Царев син захвали цару, па се оправи и изјави овце, и узме са собом два хрта што могу зеца у пољу стићи, и једнога сокола што може сваку тицу ухватити, и понесе гајде. Како он изјави овце, одмах их пусти к језеру, а овце како дођу на језеро, одмах се развале око језера, а царев син метне сокола на једну кладу а хрта и гајде под кладу, па засуче гаће и рукаве те загази у језеро па стане викати: „ О аждајо, о аждајо! Та изиђи ми данас на мејдан да се огледамо, ако жена ниси.“ Аждаја се одзове: „Сад ћу, царев сине, сад.“ Мало час, ето ти аждаје, велика је, страшна је, гадна је! Како аждаја изиђе, ухвати се с њим попојаске, па се понеси летни дан по подне. А кад подне пригреје, онда рече аждаја: „Та пусти ме, царев сине, да замочим своју пусту главу у језеро, па да те бацим у небеске висине.“ А царев јој син одговори: „Бре аждајо, не копај трица; да је мени царева девојка да ме пољуби у чело, још бих те више бацио.“ Аждаја се на то одмах отпусти од њега и отиде у језеро.  Кад буде пред вече, он се лепо умије и оправи, сокола метне на раме а хрте уза се и гајде под пазухо, па крене овце и пође у град свирајући гајде. Кад дође у град, сав се град слегне као на чудо где он дође а пре ниједан чобанин није могао доћи са онога језера. Сутрадан царев син оправи се опет, и пође с овцама управо к језеру. А цар пошље за њим два коњаника да иду крадом да виде шта он ради, те се они попну на једну високу планину откуда ће добро видети. А чобан како дође, метне хрте и гајде под ону кладу, а сокола на њу, па засуче гаће и рукаве те загази у језеро па повиче: „О аждајо, о аждајо! Изиђи ми на мејдан да се још огледамо, ако жена ниси.“ Аждаја му се одазове: „Сад ћу, царев сине, сад.“ Мало час, ето ти аждаје, велика је, страшна је, гадна је! Па се ухвате попојаске, те се понеси летни дан до подне. А кад подне пригреје, онда рече аждаја: „ Та пусти ме, царев сине, да замочим своју пусту главу у језеро, па да те бацим у небецке висине.“ А царев јој син одговори: „“Бре аждајо, не копај трица; да је мени царева девојка да ме пољуби у чело, још бих те више бацио.! Аждаја се на то одмах отпусти од њега и отиде у језеро. Кад буде пред ноћ, царев син крене овце као и пре, па кући свирајући у гајде. Кад уђе у град, сав се град усколеба и стане се чудити где чобан долази кући свако вече, што пре ниједан није могао. Она два коњаника још су пре од царевога сина била дошла у двор и приповедила цару све по реду шта су чули и видели. Сад кад цар виде чобана где се врати кући, одмах дозове к себи своју кћер и каже јој све шта је и како је „него“ вели „сутра идеш с ћобанином на језеро да га пољубиш у чело“. Она кад то чује, бризне плакати и стане се молити оцу: „Нигде никога немаш до мене једину, па и за мене не мариш да погинем.“ Тада је отацузме слободити и храбрити: „Не бој се, кћери моја, видиш, ми променисмо толике чобане, па којигод изиђе на језеро, ниједан се не врати, а он ево два дана како се са аждајом абори, па му ништа не науди. Ја се уздам у Бога да он може ту аждају свладати, само иди сутра с њиме, еда би нас опростио те напасти што толики свет помори.“ Кад ујутру бео дан освану, дан освану и сунце ограну, уста чобан, уста и девојка, па се сташе опремати на језеро. Чобанин је весео, веселији него игда, а девојка царева тужна, сузе пролива, па је чобан теши: „Госпођо секо, ја те молим немој плакати, само учини што речем, кад буде време, ти притрчи и мене пољуби па се не бој.“ Кад пођоше и кретоше овце, чобан путем једнако весео, свира у гајде весело, а девојка иде покрај њега па једнако плаче, а он кашто пусти дулац*  па се окрене њојзи: „ Не плачи злато, не бој се ништа.“ Кад дођу на језеро, овце се одмах развале око језера, а царев син метне сокола на кладу а хрте и гајде пода њу, па засуче гаће и рукаве па загази у воду и повиче: „О аждајо, о аждајо! Изиђи ми на мејдан да се још огледамо, ако жена ниси.“ Аждаја се одзове: „Сад ћу, царев синем сад.“ Мало час, ето ти аждаје, велика је, страшна је, гадна је! Како изиђе, ухвате се попојаске па се понеси летни дан до подне. А кад подне пригреје, тада беседи аждаја: „Та пусти ме царев сине да замочим своју пусту главу у језеро, па да те бацим у небеске висине.“ А царев јој син одговори: „Бре аждајо, не копај трица; да је мени царева девојка да ме пољуби у чело, још бих те више бацио.“ Како он то рече, а царева девојка притрчи и пољуби га у образ, у око и у чело. Онда он махне аждајом и баци је у небеске висине, те аждаја кад падне на земљу, сва се на комаде разбије, а како се она на комаде разбије, скочи из ње дивљи вепар, па нагне бегати, а царев син викне чобанске псе: „Држи! Не дај!“, а пси скоче те за њим, па га стигну, и одмах га растргну, али из вепра скочи зец, па нагне преко поља, а цар пусти хрте: „Држи! Не дај!“, а хрти за зецом те га ухвате и одмах растргну, али из зеца полети голуб, а царев син пусти сокола те соко ухвати голуба и донесе царевоме сину у руке. Царев син узме голуба те га распори, а то у голубу врабац, а он држ` врапца. Кад ухвати врапца, рече му: „Сад да ми кажеш где су моја браћа.“ А врабац му одговори: „Хоћу, само ми немој ништа учинити. Одмах иза града твојега оца има једна рекавица, и у оној рекавици имају три шибљике; подсеци оне три шибљике, па удри њима по корену; одмах ће се отворити гвоздена врата од великога подрума; у ономе подруму има толико људи и старих и младих, и богатих и сиромаха, и малих и великих, и жена и девојака, да можеш населити читаво царство; онде су и твоја браћа.“ Кад врабац то све искаже, царев га син одмах за врат те удави. Цар главом бијаше изишао и попео се на ону планину откуда су они коњаници гледали чобана, те и он гледао све што је било. Пошто чобан тако дође главе аждаји, почне се и сутон хватати, и он се лепо умије, узме сокола на раме а хрте уза се, а гајде под пазухо, па свирајући крене овце и пође двору цареву, а девојка поред њега још у страху. Кад дође у град, сав се град слегне као на чудо. Цар који је све његово јунаштво гледао с планине, дозове га преда се па му да своју кћер, те с места па их венчају и учине весеље за недељу дана. Потом царев син каже ко је и откуд је, а цар се онда и сав град још већма обрадује, па пошто царев син навали да иде својој кући, цар му даде многе пратиоце и оправи га на пут. Кад буду код оне рекавице, царев син заустави све пратиоце па уђе унутра те подсече оне три шибљике, и удари њима по корену, а гвоздена се врата одмах отворе, кад тамо, а у пподруму свет Божји. Онда царев син заповеди да сви излазе један по један и да иду куд је коме драго, а он стане на врата. Излазећи тако један за другим, ето ти и браће његове; он се с њима загрли и ижљуби. Кад већ сав народ изиђе, захвале му што их је попуштао и избавио и отиду сваки својој кући. А он са својом браћом и младом отиде кући своме оцу, и онде је живео и царовао до свога века.


*дулац – део гајди кроз који улази ваздух у мешину, а излази кроз пребираљку и трубањ 

03 август 2012

Глас претков цару


 Цар се по дану држи ратнички,
 а ноћу кад би се двор ућуто,
 кад остане насамо са књигама,
 глас непознати неки га гања,
 или му се можда буде сећања
 на списе које је читао у младости.

 И ти жупани рашки,
 онај непознати глас му говори,
 на које би да се завојштиш,
 твоја прадавна су, Царе, својта,
 твоја вера,
 и њихови су преци дошли
 са закарпатских пропланака и језера.

 Тад се разликовали нисте, Царе,
 ни колико на букви два роја пчела,
 ни колико круне бора и бора, 
 нити рибизле од огрозда,
 нити колико кос од дрозда,
 ни колико рода и плиска,
 нити изворска и речна вода.
 Тад се нисте разликовали ни колико
 курјачка два чопора,
 ни колико зорњача и вечерњача,
 нити стада брдска и долинска.

 Били сте, Царе, у Закарпатју
 слични једни другим као два плача,
 као два вриска,
 као врхови копља и мача.

 Били сте блиски једни другим
 као у глави што су два ока,
 као што су две вере милосрдне,
 као живот испосника и пророка
 животи су ваши били слични.

 Заједно сте се у прапостојбини
 отискивали низ бујне воде,
 одлазили чак до њихових делти.
 Опијени ловом,
 заједно сте јурили за дивљачи
 кроз врлети
 и у страху се дозивали
 кад се планина изненада смрачи.

 Ма где сад живели,
 молили се богу ма коме,
 ви сте слика богова старих.
 У вас је душа жалосне Моране
 и Перунова ћуд плаховита.
 Сунцу се радујете као Весна,
 неуништиви сте као богиња Жива.
 И кад војујете, сањате о миру
 као Волос доброћудни,
 бог пастира

Десанка Максимовић